Wolt startuje z pilotażem miejskich dostaw w nowej, zeroemisyjnej formule. W całej Warszawie kurierzy partnerscy będą mogli korzystać z floty elektrycznych pojazdów wyposażonych w wymienne baterie. Dzięki sieci bateriomatów rozmieszczonych w wybranych punktach miasta, baterię można wymienić w kilkadziesiąt sekund – bez konieczności przerywania realizacji dostaw. To część międzynarodowego projektu NG SEED, realizowanego przy wsparciu EIT Urban Mobility, który ma sprawdzić, jak realnie działa model przyjaznej środowisku logistyki ostatniej mili.
Nowa infrastruktura powstała z myślą o miejskich realiach, gdzie kluczowe są szybkość, elastyczność i ciągłość operacyjna. Wspierany przez EIT Urban Mobility projekt NG SEED testuje system wymiennych baterii kompatybilnych z ponad 20 typami pojazdów – od hulajnóg, przez rowery, aż po lekkie vany. Dzięki sieci stacji zasilanych energią słoneczną bateria może zostać wymieniona w mniej niż minutę, bez konieczności przerywania pracy.
Projekt działa w modelu Fleet‑as‑a‑Service – flota jest dostępna na żądanie, z pełnym wsparciem serwisowym. To nowoczesne podejście do zarządzania logistyką miejską, które zyskuje na znaczeniu wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na szybkie i zrównoważone dowozy. Obecnie segment dostaw ostatniego etapu w Europie jest wyceniany na ponad 30 miliardów dolarów, z perspektywą wzrostu do niemal 55 miliardów dolarów w nadchodzącej dekadzie . Jednocześnie odpowiada za 5-10% emisji generowanych przez cały ruch miejski .
– Chcemy, by logistyka miejskich dostaw była nie tylko szybka, ale i zrównoważona. Dzięki udziałowi w projekcie NG SEED testujemy system, który może zredukować emisje CO2 o 90% i jednocześnie zmniejszyć o połowę koszty operacyjne. To rozwiązanie, które może realnie zmienić sposób, w jaki funkcjonują miasta – czyniąc je bardziej przyjaznymi do życia, nie tylko dziś, ale i w przyszłości – mówi Agata Polityło, Dyrektorka Generalna w Wolt Polska.
Stolica Polski została wybrana jako jedno z sześciu miast testowych w Europie, obok Pragi w Czechach, Budapesztu na Węgrzech oraz Konstancy, Timisoary i Bukaresztu w Rumunii. Do końca pilotażu uczestnicy projektu planują zrealizować 72 tysiące dostaw bez emisji, co przełoży się na 360 tysięcy przejechanych kilometrów i 25 ton zaoszczędzonego CO2. Projekt NG SEED został zaprojektowany jako model możliwy do skalowania – jego rezultaty mogą wyznaczyć kierunek dalszego rozwoju zeroemisyjnych dostaw w miastach.
– W Wolt nieustannie szukamy innowacyjnych sposobów na ograniczenie wpływu naszej działalności na środowisko. Projekt NG SEED to dla nas świetna okazja, by przetestować potencjał systemu UNY mobility w przyspieszeniu przejścia na niskoemisyjne rozwiązania dostawcze w Europie Środkowej. Zapewniając naszym kurierom partnerskim dostęp do pojazdów z wymiennymi bateriami oraz inteligentnej infrastruktury, nie tylko ograniczamy emisje, ale także sprawiamy, że zrównoważone dostawy stają się bardziej dostępne i wydajne. To doskonały przykład na to, jak współpraca i technologia mogą realnie zmieniać oblicze logistyki miejskiej – podkreśla Jakub Moťovský, Head of Courier Strategy & Innovation na Europę Centralną w Wolt.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.